• kurdiskgrabb

Fråga en kurdisk man!

Ni med frågor om kurdisk kultur och hur den kombineras med den pursvenska i ett förhållande får fråga mig vad som helst.
    Inga frågor är för dumma!

• Svar på tråden Fråga en kurdisk man!
  • Anonym (F)

Vilken religion har du? Vilken religion har de flesta kurder?

• kurdiskgrabb
    Anonym (F) skrev 2013-07-10 14:00:30 följande:
    Vilken religion har du? Vilken religion har de flesta kurder?
    Jag själv är kristen, men majoriteten av kurderna är sekulära muslimer och i den bemärkelsen lika mycket muslimer som etniska svenskar är kristna. 

Den religiösa toleransen bland kurder är anmärkningsvärd, alla har judar eller kristna längre upp i leden. Islam är inget viktigt även om en hel del väljer att viga sig med en imam.

Jag har hört fler onda ord om muslimer i det svenska samhället än vad jag hört nedsättande ord om andra religioner i det kurdiska samhället om jag uttrycker mig så. 

Hoppas du fick svar på frågan! 
  • mayapapaya

Man läser en del om "hedersvåld" riktat mot tonårstjejer, där kurdiska familjer är representerade (Pela/Fadime). Hur pass vanligt förekommande är detta inom den kurdiska kulturkretsen i Sverige idag, enligt din bedömning?

Kul initiativ till tråd förresten   

• kurdiskgrabb
    mayapapaya skrev 2013-07-10 15:55:04 följande:
    Man läser en del om "hedersvåld" riktat mot tonårstjejer, där kurdiska familjer är representerade (Pela/Fadime). Hur pass vanligt förekommande är detta inom den kurdiska kulturkretsen i Sverige idag, enligt din bedömning?

Kul initiativ till tråd förresten   
    Jag ska säga att hedersvåldet existerar inom den kurdiska gruppen, ingen ska förneka den verkligheten. 

Anledningen till att kurder synts i media när det kommer till hedersmord osv är för att kurdiska fall är de som uppmärksammats och för att majoriteten av alla debattörer mot hedersvåldet i den svenska debatten är av kurdiskt ursprung. Tyvärr har det blivit så att det här har förknippats mycket med kurdisktheten.

I Kurdistans storstäder kan man se unga par hand i hand utan att vara förlovade, det är väldigt revolutionerande med tanke på att det är Mellanöstern vi pratar om.

Jag känner hundratals familjer och har kommit många kurder nära genom mitt arbete och jag måste säga att hederskulturen förekommer VÄLDIGT sällan, däremot så finns det tydliga normer och könsroller men det är sällan en kvinna/man utsätter sig för fara om de utmanar de.  

• Anonym (Jaså)
    kurdiskgrabb skrev 2013-07-10 15:50:59 följande:
    Jag själv är kristen, men majoriteten av kurderna är sekulära muslimer och i den bemärkelsen lika mycket muslimer som etniska svenskar är kristna.  Den religiösa toleransen bland kurder är anmärkningsvärd, alla har judar eller kristna längre upp i leden. Islam är inget viktigt även om en hel del väljer att viga sig med en imam. Jag har hört fler onda ord om muslimer i det svenska samhället än vad jag hört nedsättande ord om andra religioner i det kurdiska samhället om jag uttrycker mig så.  Hoppas du fick svar på frågan! 

Jag tror att du har sagt i ngn tråd att du inte tror på ngn religion!! Från vilket land är du ?
  • Anonym (:)roligt)

Nämn några vackra flicknamn om du skulle få döttrar med en nordisk fru!

• kurdiskgrabb
    Anonym (Jaså) skrev 2013-07-10 16:26:52 följande:

Jag tror att du har sagt i ngn tråd att du inte tror på ngn religion!! Från vilket land är du ?
    Nu hittar du på, i en annan tråd skrev jag att jag var islam motståndare. Jag skrev inte att jag inte trodde på något. Om du skummar igenom det jag skriver så missar du vad jag säger. 
  • kurdiskgrabb
    Anonym (:)roligt) skrev 2013-07-10 16:28:14 följande:
    Nämn några vackra flicknamn om du skulle få döttrar med en nordisk fru!
    Jag gillar gamla svenska namn som Astrid, Selma, Alma och Vera lika mycket som jag älskar fina och korta kurdiska namn som fungerar internationellt som Dilan, Ala, Hero och Kurdi. 

• Anonym (:$)

Är det för taskigt att fråga om kurder är håriga?
    Jag undrar seriöst eftersom jag har en kurdisk vän som går var och varannan vecka och tar bort hår på en klinik, som hon fått bekostat av kommunen.  Känner dock bara henne som är kurd så har ingen att jämföra med....

Svar på tråden Fråga en kurdisk man!